Veelgestelde vragen

1. Aanmelding en wachtlijst

Onze wachtlijst zetten we een paar keer per jaar open, zodra we voldoende ruimte hebben om nieuwe aanmeldingen goed te kunnen ontvangen. Voor sommige doelgroepen hebben we soms meer ruimte en gaat de wachtlijst vaker open.

Op onze homepage staat altijd de actuele status van de wachtlijst. Als deze open is, vind je daar ook een link naar het aanmeldformulier.

Als de wachtlijst open is, kun je via ons online aanmeldformulier aanmelden. Na aanmelding ontvang je van ons een bevestiging in de mail. We nemen in de week na aanmelding telefonisch contact op. Als we inschatten dat de vraag passend is bij de UPPP, sturen we vragenlijsten op om in te vullen en krijg je het verzoek een verwijsbrief aan te leveren. De aanmelding wordt definitief in behandeling genomen als de ingevulde vragenlijsten retour zijn en de verwijsbrief binnen is bij ons.

Nee, we nemen alleen aanmeldingen in behandeling wanneer de wachtlijst open is.

Na je aanmelding plannen we een kort telefonisch gesprek. In dit gesprek bespreken we de situatie en kijken we of jullie hulpvraag past bij wat wij bieden.

Ja, we voeren altijd een telefonische kennismaking om te bepalen of de aanmelding passend is bij de UPPP.

Je ontvangt van ons vragenlijsten om in te vullen na het telefonisch gesprek. Ook is een verwijzing noodzakelijk om in aanmerking te komen voor vergoede zorg.

Als je aan de beurt bent, plannen we een intakegesprek. We gaan dan dieper in op de klachten en hulpvraag en kijken samen of en hoe wij kunnen helpen. Een intakegesprek voeren we met één of twee behandelaren, afhankelijk van de vraag. Graag zien we ouder(s)/ verzorger(s) en kinderen/jongeren samen voor een intake, zeker als een kind 12+ is. We doen dit in overleg. Ben je 18+, dan vinden we het ook belangrijk om te overleggen wie er mee komt bij de intake.

De gemiddelde wachttijd kan wisselen per hulpvraag en is doorgaans ongeveer twee maanden vanaf het moment van aanmelding.

We bespreken in dat geval wat de mogelijkheden zijn.

2. Verwijzing en financiering
Ja, een verwijzing is altijd nodig om voor vergoede zorg in aanmerking te komen.

De huisarts, jeugdarts, kinderarts, psychiater, CJG, buurtteam of via KOOS/Spoor030.

We leveren zorg die gefinancierd wordt vanuit deze gemeentelijke samenwerkingsverbanden in Utrecht. Wij zijn een zogenoemde “onderaannemer”.

Dit hangt af van je woonadres. Via deze links kan je dit nagaan:
https://spoor030.nl/werkgebied-spoor030/
https://koosutrecht.nl/aanmelden/

De volgende gemeenten vallen onder deze regio:

Zeist, Den Dolder, Huis ter Heide, Bosch en Duin, Austerlitz, De Bilt, Bilthoven, Maartensdijk, Groenekan, Hollandsche Rading, Westbroek, Bunnik, Odijk, Werkhoven. Utrechtse Heuvelrug: Doorn, Amerongen, Driebergen-Rijssenburg, Leersum, Maarn, Maarsbergens en Overberg.

Dan kunnen we de aanmelding nog niet in behandeling nemen. We adviseren dan contact op te nemen met de verwijzer.
Ja, dat kan in sommige gevallen op basis van zelf betalen. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.
Dit doen we in sommige gevallen. Dit gaat in overleg.
Ja, zelf betalende cliënten zijn welkom. We maken dan vooraf duidelijke afspraken over het traject en de kosten. We geven geen voorrang aan mensen die zelf betalen.
3. Locaties en bereikbaarheid
Onze locaties bevinden zich in Utrecht Centrum (Nieuwegacht 3 en Nieuwegracht 58 ) en in Zeist centrum (1e Hogeweg 16b)
Ja, er zijn verschillen in verwijzingsroutes en beschikbaarheid. Zie onze website voor actuele informatie.
De aanmelding loopt via de gemeente waar je kind is ingeschreven, in dit geval gemeente Utrecht. Afspraken kunnen wel plaatsvinden op de verschillende locaties.
Ja, dat doen we altijd in overleg en als het passend is binnen het traject. In verband met reistijd, plannen we schooladviesgesprekken dikwijls online.
Ja, beide locaties zijn goed bereikbaar met het OV. In Utrecht Centrum is parkeren lastiger, maar wel mogelijk.
4. Wachttijd en urgentie

In het telefonische gesprek kijken we of de hulpvraag past binnen onze wachttijd. Zo niet, dan denken we mee over alternatieven.

Ja, dat bespreken we tijdens het eerste telefonische contact. Daarnaast worden de aanmeldingen besproken in ons multidisciplinaire team.

Nee, dat is bij ons niet mogelijk. Na aanmelding via de website nemen we telefonisch contact op of de hulpvraag passend is bij ons aanbod.

5. Expertise en aanbod

Vanaf ongeveer 4 jaar (bijvoorbeeld bij angst of trauma), met een uitgebreider aanbod vanaf 6 jaar. Jongvolwassenen zijn welkom tot ca. 27 jaar. We werken altijd samen met het ouders/verzorgers. Ook school wordt bij voorkeur betrokken en we stemmen af met verwijzers en andere hulpverleners.

Ja, afhankelijk van de hulpvraag bieden we diagnostiek, behandeling of beide.

Ja, we bieden verschillende groepsbehandelingen aan voor verschillende leeftijden en doelgroepen. Voor uitgebreide informatie, check ons groepsaanbod op de site.

Ja, dat is een vast onderdeel van veel trajecten.

Ja, we nemen actief contact op met school als dat passend is.

We werken samen met een psychiater die een eigen praktijk heeft en bij ons in het pand zit. Zij heeft zelf budgetafspraken met de gemeenten en zorgverzekeraars (18+).

We kijken samen hoe we het traject kunnen afronden of vervolgen. Wij bieden eveneens vergoede zorg 18+. We hebben met veel zorgverzekeraars een contract. Zie “kosten en vergoedingen” voor de lijst met gecontracteerde zorgverzekeraars.

6. Alternatieven en doorverwijzing
Nee, we vragen je dan te overleggen met jouw verwijzer.
Tijdens de telefonische kennismaking bespreken we waarom ons aanbod niet past. Doorgaans verwijzen we jullie dan terug naar de verwijzer. Als we een passend alternatief weten, zullen we dit natuurlijk met jullie delen.
7. Praktische en juridische vragen
Ja, we hebben ervaring met thuiszitters en werken dan samen met andere betrokkenen.

In de GGZ gelden de volgende regels voor toestemming bij jongeren:

  • Tot 12 jaar: Ouders/voogd(en) moeten toestemming geven voor behandeling. De jongere heeft wel recht op informatie, maar de ouders beslissen.
  • 12 tot 16 jaar: Zowel de jongere als de ouders moeten toestemming geven (dubbele toestemming). Als de jongere een behandeling wil, maar de ouders weigeren, kan de behandelaar toch doorgaan als dit in het belang van de jongere is.
  • Vanaf 16 jaar: Jongeren mogen zelfstandig beslissen over hun behandeling. Ouders hoeven geen toestemming te geven en hebben ook geen automatisch recht op informatie.
8. Wie zijn jullie en wat kunnen jullie bieden?

Bij UPPP werken psychologen en orthopedagogen en een cognitief gedragstherapeutisch medewerker, allen gespecialiseerd in kind, jeugd en jongvolwassenen. Bekijk onze teampagina voor meer informatie.

Dat is afhankelijk van de hulpvraag: kort of uitgebreid onderzoek, behandeling of beide.
Dat hangt af van de situatie. We stemmen dit af in overleg.
Ja, we maken duidelijke afspraken over inhoud, doelen en werkwijze.
Ja, we betrekken ouders, school en andere betrokkenen actief.
Ja, wij richten ons op het verklarende profiel en systeem, ook zonder formele diagnose.